What can you tell us about yourself? | Bize kendinizden bahseder misiniz? |
I was born in 1949 in Winningen, a small town at the Moselle and since 1958 I am living in Duesseldorf. My home town is located in the north-west area of Germany. After my graduation from high school I worked first in my occupation as a specialist in High Fidelity equipment and then supported internet shops from 1998 until 2013. In 2014 I retired and I am now a pensioner. I spent my time with travelling, reading, listening to rock-music and most of my time with photography. | 1949 yılında Moselle’de küçük bir kasaba olan Winningen’de dünyaya geldim ve 1958 yılından bu yana Düsseldorf’ta yaşıyorum. Memleketim Almanya’nın kuzey batısındadır. Liseden mezun olduktan sonra öncelikle kendi mesleğim olan yüksek güvenilirlik donanımları alanında uzman olarak çalıştım ve sonrasında 1998 den 2013’e kadar internet mağazalarını destekledim. 2014 yılında emekli oldum ve şu anda emekliyim. Zamanımı seyahat ederek, kitap okuyarak, Rock müzik dinleyerek ve çoğunlukla da fotoğrafçılıkla geçiriyorum. |
|
|
How and when did you start taking photographs? | Ne zaman ve nasıl fotoğraf çekmeye başladınız? |
I started with my interest in photography in 1980. I bought a used Praktika SLR from a friend and after a short time I realized that photography will be an important part of my life. The first 5 years I was mainly interested in BW and Colour-Prints and often changed our bathroom into a darkroom. Developing films by myself had been an exciting thrill for me. But the problem was that colour-printing was to expensive (I normally used Cibachrome) and in 1985 I decided to use colorslides in future. After successfully participating in several national competitions, I started in 1985 to participate in international photographic salons and specifically in the sections of colour slide, nature slides and travel photography. As an active competition photographer since 1985 I gained 1400 acceptances with more than 200 different pictures in several international competitions until 1999 and had won 166 prizes. I was awarded three times with the PSA Gold medal for the best slide in an international photo salon. Over a long time I had been a member of the Photographic Society of America (PSA), the DVF (German Association of Photography) and the Royal Photographic Society of England. I was awarded with the EFIAP from the FIAP (Excellence), an ARPS (Associate) from the Royal Photographic Society of England and a PPSA (Proficiency) of the Photographic Society of America. | Fotoğrafa olan ilgim 1980 yılında başladı. Bir arkadaşımdan kullanılmış bir Praktika SLR satın aldım ve kısa zamanda fotoğrafçılığın hayatımda önemli bir yer kaplayacağını fark ettim. İlk beş yıl temel olarak siyah beyaz fotoğraf ve renkli baskıyla ilgiliydim ve sıkça banyomuzu karanlık odaya çeviriyordum. Kendi başıma filmleri yıkamak benim için önemli bir heyecandı. Fakat renkli baskının çok pahalı olması sorundu (genel olarak Cibachrome kullanıyordum) ve 1985 yılında ilerleyen zamanda renkli slaytlar kullanmaya karar verdim. Başarıyla birkaç ulusal fotoğraf yarışmasına katıldıktan sonra, 1985 yılında uluslararası fotoğraf salonlarına özellikle renkli Slayt, Doğa Slaytları ve Seyahat Fotoğrafçılığı alanlarında başvurmaya başladım. 1985 yılından 1999 yılına kadar aktif bir yarışma fotoğrafçısı olarak, birkaç uluslararası yarışmada 200 den farklı fotoğrafla 1400 kabul ve 166 ödül kazandım. Üç kez uluslararası fotoğraf salonunda en iyi slayt dalında PSA Altın madalyasını hak ettim. Uzun bir süre boyunca Amerikan Fotoğraf Derneğinin (PSA), DVF ( Alman Fotoğraf Derneğinin) ve İngiltere’nin Kraliyet Fotoğraf Derneğinin üyesiydim. FIAP’tan EFIAP (EXcellence-Mükemmellik), İngiltere Kraliyet Fotoğraf Derneğinden ARPS ( Associate- Ortak)ve Amerikan Fotoğraf Derneğinden PPSA ( Proficiency – Yeterlilik) ödülü aldım. |
What changed in your photographic vision since then and what remained the same? | O zamandan bu yana fotoğraf vizyonunuzda ne değişti ve ne aynı kaldı? |
In the last 10 years my interest changed from landscapes and nature to more and more graphical aspects. Meanwhile I prefer for my own work architecture and architectural details, presented in a graphical abstract way. I like to play with colour contrasts, shadows and different patterns. But generally I can say I take pictures from everything that interests me.
However my main focus to create interesting images is on a strong graphical effect. For that reason, I am always searching abstract things or modern architecture with impactful colour contrasts, if possible with only two colours and with strong graphical structures. Most of my pictures are strong details of architecture and therefore I am often using a tele-lens, 70-300mm (90% of my pictures). On the other side, I like taking pictures based on repeating patterns or shadows that are impressive. Normally you will find this in architecture or landscapes. Another important factor is the point of view in my pictures. I always try to find an unusual POV that will surprise most of the viewers. In the case of landscape photography, I try to create pictures with an impressive play of lights and contrasts. 4 years ago I startet to experiment with multilayer technology. For viewing photographs I prefer “viewing” as well as “storytelling” pictures (most of which you will find in street photography). My vision is that my pictures would evoke enthusiasm with the observer. I think that perfect technical finish is not so important, more than the content of a picture and the expression. I like also the sports factor of photographic competitions. Therefore I always upload my work to communities with curated galleries, such as 1x.com and 100asa.com. |
Son on yılda ilgim manzara ve doğa fotoğraflarından giderek daha fazla grafiksel özellikler gösterenlere kaydı. Bu esnada kendi çalışmalarımda mimari ve mimari detayları grafiksel soyut bağlamda sunmayı tercih ediyorum. Renk kontrastlarıyla, gölgeler ve farklı desenlerle oynamayı seviyorum. Fakat genel anlamda ilgimi çeken her şeyin fotoğraflarını çekiyorum.
Fakat ilgi çekici fotoğraflar yaratmaya olan ilgi odağım, güçlü grafiksel etkiye dayanmaktadır. Bu nedenle, her zaman güçlü renk kontrastlarıyla soyut şeylere ve modern mimariye bakınıyorum. Fotoğraflarımın çoğu mimaride güçlü detaylardır ve bu nedenle çoğunlukla 70-300 mm (fotoğraflarımın %90’ında) tele-lens kullanıyorum. Diğer yandan, tekrarlayan desenleri veya etkileyici olan gölgeleri çekmeyi seviyorum. Genellikle bunları mimari ve manzara fotoğraflarında görürüz. Fotoğraflarımda bir diğer önemli bir faktör benim bakış açımdır. Her zaman izleyiciyi şaşırtacak bir bakış açısı bulmaya çalışıyorum. Manzara fotoğrafçılığı bağlamında, ilginç ışık oyunları ve kontrast sergileyen fotoğraflar ortaya çıkarmaya çalışıyorum. 4 yıl önce çoklu katman teknolojisiyle denemeler yapmaya başladım. Fotoğrafları izlemek açısından, fotoğraf “izlemeyi” ve “hikaye anlatımını” tercih ediyorum ( bunun çoğunu Sokak Fotoğrafçılığında bulabiliyorsunuz). Vizyonum fotoğraflarımın izleyiciye de istek uyandırmasıdır. Bir fotoğrafı içeriği ve ifadesi dışında mükemmel olarak tamamlamanın çok önemli olduğunu düşünmüyorum. Fotoğraf yarışmalarının sportif faktörünü de seviyorum. Bu nedenle fotoğraflarımı her zaman küratörlü galerilerin olduğu 1x.com ve 100asa.com gibi fotoğraf topluluklarına yüklüyorum. |
Did you encounter any difficulties and how did you deal with them? | Herhangi bir zorlukla karşılaştınız mı ve onlarla nasıl başa çıktınız? |
The main difficulty was to learn about the possibilities in postprocessing. Often I had an idea, but didn´t know how to process it. But then I found on youtube channels instructions and finally I reached what I wanted to do. | Ana zorluk fotoğraf düzenleme olasılıklarını öğrenmekti. Çoğunlukla bir fikrim vardı fakat nasıl işleyeceğimi bilmiyordum. Fakat sonrasında YouTube kanalında dersler buldum ve istediğime ulaştım. |
What gear do you usually use? Have you got any favorite equipment? How much does equipment matter in taking great images? | Genellikle kullandığınız ekipman nedir? Favori ekipmanınız var mı? İyi fotoğraf çekmek ile ekipman arasında bir ilişki var mı? |
Over the past 20 years I took my pictures with a digital camera, first with Olympus E10, then with Canon digital SLR cameras. My actual equipment: A Canon EOS 5D D/IV, a Canon 6D II and a Sony RX 100-6 and lenses from 20-400 mm. Most of my pictures are taken with the Canon 1:4-5.6 70-300 mm L lens. Sometimes I use a Manfrotto monopod. Tripods I don´t like, because I always want to be free and movable. An important tool for me is the polarizing filter. | Son 20 yıldır fotoğraflarımı dijital fotoğraf kamerasıyla, önce Olympus E10 ve sonrasında Canon DSRL kameralarıyla çektim. Asıl ekipmanım Canon EOS 5D D/IV, bir Canon 6D II ve bir Sony RX 100-6 ve 20-400mm lenslerdir. Bazen Manfrotto monopod kullanırım. Her zaman serbest ve hareket halinde olmayı sevdiğimden tripod kullanmıyorum. Polarize filtre benim için önemlidir. |
How do you improve your vision? What would you advise other photographers to do? | Vizyonunuzu nasıl geliştiriyorsunuz? Diğer fotoğrafçılara öneriniz ne olur? |
Actually I try to improve my style in creative photography. It means multi-layer processing with applying different filters and textures.
When I started in photography I consumed a lot of photo magazines and books. That makes your eye clear to realize and identify interesting photographic subjects. Than it is important not to copy ones style but to develop an own style. The best compliment I sometimes have received was: “That is a real Hawerkamp”. That it is what I will give beginners on their way to successful photography. |
Aslında tarzımı yaratıcı fotoğrafta geliştirmeye çalışıyorum. Bu farklı filtre ve dokular kullanarak çok katmanlı fotoğraf işleme demektir.
Fotoğrafa başladığımda birçok fotoğraf dergisi ve kitap tükettim. Bu gözünüzü açar ve ilginç fotoğraf konuları fark edip ayırt etmenize olanak tanır. Sonra birinin tarzını kopyalamak yerine kendi tarzınızı geliştirmek önemlidir. Aldığım en iyi övgü bana bazen bu “gerçek bir Hawerkamp” denmesidir. Bu başarılı bir fotoğraf yolculuğuna çıkacak olan yeni başlayanlara verebileceğim bir öğüttür. |
Are there any photographers that inspire you? | Size ilham veren fotoğrafçılar var mı? |
I have a lot of favourite photographers, in the 80`s Franco Fontana, Francisco Hidalgo and Ansel Adams. Actually some photographers of the 1x.com have an influence in my work. Unfortunately I cannot mention all photographers who influenced me. | Bir çok favori fotoğrafçım var. 80’lerde Franco Fontana, Francisco Hidalgo ve Ansel Adams mesela. Aslında 1x’deki bazı fotoğrafçılar beni etkiliyor. Maalesef hepsinin adını veremem. |
What makes a photograph valuable to you? | Sizce fotoğrafı ne değerli kılar? |
It should arouse enthusiasm in me and it should always be a pleasure to look at it at intervals | Bende bir istek uyandırmalı ve ara sıra ona baktığımda ona bakmaktan zevk almalıyım. |
Where can we see more of your work? Have you got a website? | Daha fazla çalışmanızı nerede görebiliriz? |
https://1x.com/member/hwhawerkamp
Hans-wolfgang Hawerkamp photographer – 100ASA Hans-Wolfgang Hawerkamp | Flickr Hans-Wolfgang Hawerkamp – Fotos & Bilder – Fotograf aus Düsseldorf, Deutschland | fotocommunity |
https://1x.com/member/hwhawerkamp
Hans-wolfgang Hawerkamp photographer – 100ASA Hans-Wolfgang Hawerkamp | Flickr Hans-Wolfgang Hawerkamp – Fotos & Bilder – Fotograf aus Düsseldorf, Deutschland | fotocommunity |
Röportaj ve Çeviri: Çiçek Kıral
Sayfa Tasarımı: Okan Yılmaz
Your images have great impact on the viewer. They convey years of knowledge and insight into photography….