Petri Damstén


What can you tell us about yourself? Bize kendiniz hakkında ne anlatabilirsiniz?
I’m a photographer, digital artist and nerd from Kuopio, Finland. The passion for photography started after  I retired from my day job as a software engineer. I often explore the dark side of life in my art. Images are often moody, surreal and distressing. Self-portraiture has always played a big part in my pictures. So I have experience of being behind the camera as well as being in front of it. I have won many awards in Finland and internationally, including Fotofinlandia finalist and PX3 Gold in Paris, France. Ben Finlandiya Kuopio’dan bir fotoğrafçı, dijital sanatçı ve asosyal biriyim. Fotoğraf tutkum yazılım mühendisliği işimden emekli olduktan sonra başladı. Sıkça sanatımda hayatımın karanlık tarafını keşfetmeye çalışırım. Fotoğraflarım genellikle kasvetli, gerçeküstü ve üzücüdür. Öz çekim her zaman fotoğraflarımda önemli bir yer oynamıştır. Yani hem kamera arkası, hem de kamera önü tecrüben var. Finlandiya’da ve uluslararası yarışmalarda, Fotofinlandia Finalist ve Fransa Paris’de PX3 Altın dahil olmak üzere  bir çok ödül kazandım.

Ben genellikle projeye başlamadan önce bir ruhsal durum şeması hazırlarım. Bu problemler ortaya çıkmadan onları çözmeme olanak tanır.

How and when did you start taking photographs?  Ne zaman ve nasıl fotoğraf çekmeye başladınız? 
I started taking photography more seriously in 2010. I had retired from my daily job in 2008 because of prolonged depression. I wanted to do something creative in my life and also have some meaningful doing in my days. It has also always been therapeutic and helps to keep my head in better shape. 2010 yılında daha ciddi anlamda fotoğraf çekmeye başladım. Uzun süren depresyon nedeniyle işimden 2008 yılında emekli oldum. Hayatımda yaratıcı bir şey yapmak ve yaşantıma anlam katmak istiyordum. Aynı zamanda tedavi edici bir yanı var ve aklımı başımda tutuyor.

Petri Damstén
What changed in your photographic vision since then and what remained the same? O günlerden bu yana fotoğrafa bakışınızda neler değişti ve neler aynı kaldı?
When I started my photographs were mainly landscapes and still life. Conceptual images started appearing early on in still life images and then in self-portraits. Now I mainly like to do conceptual images in some form, but there are some portraits and fantasy/horror images there too. Also, the digital side has changed my work quite a lot. With more skills in photoshop, I can now make images that were not possible for me before. I think that was has stayed the same is that topics are often dark and related to mental problems. Başladığımda fotoğraflarım temel olarak manzara ve masa üstü fotoğraflarıydı. Kavramsal fotoğraflar önceleri masa üstü fotoğraflarında ve daha sonra öz çekim portrelerde ortaya çıkmaya başladı. Şimdi bir biçimde kavramsal çalışmayı seviyorum, fakat aralarında birkaç portre, fantastik/ korku fotoğrafları da olabiliyor. Aynı zamanda dijital kısım da fotoğraflarımda değişmelere sebep oldu. Photoshop’ta daha fazla beceri ile artık daha evvel yapamadığım fotoğrafları yapabiliyorum. Sanırım fotoğraflarımda aynı kalanlar sıkça karanlık ve zihinsel rahatsızlığa yönelik olanlar.

Petri Damstén
Did you encounter any difficulties and how did you deal with them? Herhangi bir zorlukla karşılaştınız mı ve bunu nasıl aştınız?
I think that sometimes failing in your work is a good thing. It always teaches you something and it also makes you think of how this should have been done. I usually like to make a mood board before I start the project. This helps me to solve problems even before they occur. I also watch lots of youtube videos to get more knowledge. You are never ready and there are always new things to learn. Kanımca bazen yaptığınız işte başarısız olmak iyi bir şey olsa gerek. Size daima bir şeyler öğretir ve bunun nasıl yapılması gerektiği ile ilgili sizi düşünmeye iter. Ben genellikle projeye başlamadan önce bir ruhsal durum şeması hazırlarım. Bu problemler ortaya çıkmadan onları çözmeme olanak tanır. Aynı zamanda daha fazla bilgi sahibi olabilmek için çok Youtube videosu izlerim. Asla hazır olmazsınız ve öğrenecek yeni şeyler vardır.

Petri Damstén
What gear do you usually use? Have you got any favourite equipment? How much does equipment matter in taking great images? Genellikle kullandığınız ekipman nedir? Favori ekipmanınız var mı? İyi fotoğraf üretiminde ekipman ne kadar önemlidir?
I have Nikon D850 and D800 with various lenses. For studio lights, I use Godox strobes. Both have worked nicely for me. I think nowadays all camera brands are so incredibly good that it doesn’t matter what brand you use. A camera that is ergonomic, light stands that are sturdy, camera stand that is easy to adjust, tethering your shots to a bigger screen, battery-operated strobes and so on make your shooting easier but images are not necessarily any better. So gear matters and makes some things easier but the most important thing still is the one using it. Çeşitli lenslerle birlikte bir Nikon D850 ve D800’üm var. Stüdyo ışığı olarak Godox Strobe’ları kullanıyorum. İkisi de bende iyi iş çıkarıyor. Günümüzde bence bütün kamera markaları inanılmaz derecede iyi ve hangisini kullandığınızın pek bir önemi yok. Ergonomik olan bir kamera, sağlam ışık ayakları , kolay ayarlanabilir kamera ayakları, çekimlerinizi büyük bir ekranda çekim esnasında izleyebilme, bataryalı stobelar ve bunun gibiler çekiminizi kolaylaştırırken illa fotoğraflarınızı daha iyi yapmıyor. Sonuç olarak ekipman önemlidir ve işleri kolaylaştırır fakat asıl olan onu kullanandır.

Petri Damstén
How do you improve your vision? What would you advise other photographers to do? Vizyonunuzu nasıl geliştiriyorsunuz? Diğer fotoğrafçılara önerileriniz ne olurdu?
I would advise keeping a notebook for ideas (digital or paper). I get ideas when walking, watching tv, etc. and write them down either to my phone or to a paper sketchbook. I also follow photography sites like 1x.com to see what others are doing. For the latest series, I got lots of inspiration from music. So overall there are a lot of places where I get new ideas for my images (story, visual style, props, techniques, …). Fikirler için bir defter tutmalarını önerirdim ( dijital veya kağıttan). Yürürken, televizyon izlerken vb durumlarda aklıma fikir gelir ve onları ya bir deftere ya da telefonuma veya kağıttan karalama defterine onları not alırım. Aynı zamanda 1X gibi başkalarının neler yaptığını takip edebildiğim siteleri takip ederim.

Petri Damstén
Are there any photographers that inspire you? Size ilham veren fotoğrafçılar var mı?
Sure. There are a lot of photographers that have inspired me like Juha Arvid Helminen, Brooke Shaden, Tommy Ingberg, Gregory Crewdson, Joel Grimes to name a few. I also find lots of painters like H. R. Giger, Salvador Dali, Edward Hopper and Rene Magritte very inspiring. Tabiki. Birkaçının adını verecek olursam, Juha Arvid Helminen, Brooke Shaden, Tommy Ingberg, Gregory Crewdson ve Joel Grimes gibi bana ilham veren bir çok fotoğrafçı var. Aynı zamanda H. R. Giger, Salvador Dali, Edward Hopper ve Rene Magritte gibi ressamları da ilham verici buluyorum.

Petri Damstén
What makes a photograph valuable to you? Sizce bir fotoğrafı değerli kılan nedir?
It makes you stop and think about it and it makes you feel something. The feeling can also be something negative like distress. That doesn’t make the image bad if it makes you think. On the contrary. In my own work, I rather get someone saying “That is just awful” than “Nice”. In the first case, the work made a stronger feeling and  in the best case, it made a person thought about the story in the image more. Seni durup düşündürtüyor ve sana bir şeyler hissettiriyor. Duygu üzüntü gibi olumsuz bir şey de olabilir. Seni düşünmeye itiyorsa bu fotoğrafı kötü yapmaz. Tam aksi. Benim kendi çalışmamda , insanlara “bu hoş” dedirtmektense, “ bu çok kötü” dedirtmek istiyorum. İlk başta daha eser güçlü bir duygu ortaya çıkarıyor ve en iyi durumda da insanı fotoğraftaki hikaye üzerinde daha fazla düşünmeye itiyor.

Petri Damstén
Where can we see more of your work? Have you got a website? Daha fazla çalışmanızı nerede görebiliriz? Bir web siteniz var mı?
I publish my work on my website at https://petridamsten.com and on Instagram at https://www.instagram.com/pdamsten/. Images usually also have behind the scenes information like images about making, lighting diagrams and photoshop edit animations. Çalışmalarımı web sitem olan https://petridamsten.com ‘da, ve instagram sayfam https://www.instagram.com/pdamsten/ ‘de paylaşıyorum. Burada fotoğrafların aynı zamanda yapım aşamasındaki fotoğraflar, ışıklandırma diyagramları ve düzenleme animasyonları gibi sahne arkası bilgileri bulunmakta.
Have you got a message for new photographers? Fotoğrafa yeni başlayanlara yönelik bir mesajınız var mı?
Try different things to find what is your thing and don’t be afraid of failing. It happens to everybody. Be patient, learning new skills take time. Tarzınızı bulabilmek için farklı şeyler deneyin ve başarısız olmaktan korkmayın. Herkesin başına gelebilir. Sabırlı olun. Yeni bir beceri öğrenmek zaman alır.

Röportaj ve Çeviri: Çiçek Kıral 

Previous Merter Oral'ı Anma Etkinlikleri Programı
Next EFSAD'da 7 Mayıs Cuma - Tahir Özgür - Sunum ve Söyleşi

2 Comments

  1. Çiçek Kıral
    13 Mayıs 2021

    Dear Petri thanks very much for your participation. I really like your work. I am very much into the conceptual side of photography. Work like yours is great inspiration for me.

  2. […] was interviewed by Eskişehir Photography Art Association […]

Yorum Bırak

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir