What can you tell us about yourself? | Bize kendinizden bahseder misiniz? |
I’m an architect founder of a successful architectural company. Architecture and photography, they are somehow interlinked, they both are related to the idea of space, tridimensionality and people interacting with the environment. For me, learning photography was a natural and organic process. Compared to architecture in where the whole project’s genesis for conception to completion can take years, photography allowed me to vent my creativity in a shorter amount of time.
I have had several reportages published in Vice magazine, Causette Magazine. Norwegian Airlines Magazine L’oeil de la Photographie, Stern Magazine, Nat Geo Italia, Ddonna La Repubblica, Die Zeit, Lens Culture and Photovogue for Vogue Italia. I have done few advertaisment campaign, among them, Vodafone picked one of my pictures from the “Italian summer” reportage for their summer advertisement campaign in Holland and Stella Artois has chosen one of my pictures for their advertisement campaign in Belgium. Website: Instagram: @lorenzogrif |
Ben başarılı bir mimarlık şirketinin mimar kurucusuyum. Mimari ve fotoğraf her ikisi de çevresi ile interaktif ilişki kuran uzay, üç boyutluluk ve insan ile alakalı olduğundan, bir şekilde bağlantılıdır. Benim için fotoğrafçılığı öğrenmek doğal ve organik bir süreçti. Fotoğrafçılık, bütün bir projenin oluşumundan bitimine kadar yıllar sürebilen mimarlık ile kıyaslandığında, yaratıcılığımı daha kısa bir zaman diliminde ortaya koymamı sağladı.
Vice Dergisi, Causette Dergisinde, Norveç Hava Yolları Dergisi olan L’oeil de la Photographie’de, Stern Dergisinde, Nat Geo Italia, Ddonna La Repubblica, Die Zeit, Lens Culture ve Photovogue for Vogue Italia’da birkaç röportajım yayınlandı. Birkaç reklam kampanyasına katıldım. Bunların içerisinde Vodafone Hollanda’da yaz reklam kampanyası için “Italian Summer”( İtalyan Yazı) röportajımdan bir fotoğraf kullandı. Stella Artois de Belçika’daki reklam kampanyası için bir fotoğrafımı kullandı. Web sitem: Instagram adresim: @lorenzogrif |
|
|
How and when did you start taking photographs? Have you got a special memory about it? | Ne zaman ve nasıl fotoğraf çekmeye başladınız? Bununla ilgili özel bir anınız var mı? |
My first approach to photography was during a road trip in Rajasthan with my family. I was 17 and my father lent me his analogic Nikon. That tool represented an idea of freedom and a way to emancipation. Excited by this idea of freedom and by the intensity of the places I have started to sneak in every single corner of the imperial cities. Jaipur, Udaipur, Jaisalmer, alone for the first time in my life. So using a camera as a way of emancipation! | Fotoğrafa ile ilk yakınlaşmam ailem ile Rajastan’da bir seyahat esnasında oldu. Ben 17 yaşındaydım ve babam bana analog Nikon’unu kullanmam için ödünç verdi. Bu araç özgürlüğü ve kurtuluşa giden yolu temsil ediyordu. Bu özgürlük duygusunun heyecanı ile ve bulunduğum yerin etkisiyle, hayatımda ilk defa yalnız başıma Jaipur, Udaipur, Jaisalmer gibi kraliyet şehirlerinin her bir köşesine girip çıkmaya başladım. Bu şekilde kamerayı kullanmak bir kurtuluş haline geldi. |
What changed in your photographic vision since then and what remained the same? | O zamandan bu yana fotoğraf vizyonunuzda ne değişti ve ne aynı kaldı? |
The original idea remained the same. As at the time I took photography to emancipate me by my family, now in a way is the same. It’s a way to cut out few hours for myself only. So no work emails, no telephone, it’s just me, alone in the streets. | Orijinal fikir aynı kaldı. O zamanlarda ailem sayesinde hayatta bir çıkış yolu bulmamı sağlıyordu ve bu yönüyle hayatımdaki yeri değişmedi. Sadece kendim için birkaç saat ayırmamı sağlıyor. Ne telefon ne iş ile alakalı e-mail, sadece sokaklardaki ben, tek başına. |
What can you tell us about Street Photography? | Sokak Fotoğrafçılığı hakkında bize ne söyleyebilirsiniz? |
Street photography is hard. You need to have the right attitude when you are taking picture of people, trying to keep the scene as candid as possible but at the same time being ready to talk and explain to the people you are photographing the reasons for taking pictures. | Sokak fotoğrafçılığı zordur. İnsanların fotoğraflarını çekerken uygun davranmalısınız. Bunu yaparken ortamı olabildiğince doğal tutmayı sağlarken aynı zamanda insanlara neden fotoğraf çektiğinizi anlatmaya hazır olmalısınız. |
What gear do you usually use? Have you got any favorite equipment? How much does equipment matter in taking great images? | Genellikle kullandığınız ekipman nedir? Favori ekipmanınız var mı? İyi fotoğraf çekmek ile ekipman arasında bir ilişki var mı? |
I have started with a Canon 6d with a 35-70 focal camera. A zoom lens is great for starting because flexible and @multitasking@ and helps you to understand which type of photography you want to pursue. im still using it when I travel. Since Fujifilm started with the x100 series I have mainly used that for my street photography. With a 23 mm (eq 35mm) fixed lens keep always keep your level of attention high and force you to have discipline and get close to the subjects. | Ben Canon 6D ve 35-70 mm lens ile başladım. Başlangıçta çok amaçlı, esnek olduğundan ve ne tarz fotoğraf çekmek istediğinizi anlamanıza destek olduğundan zoom lens çok iyidir. Seyahatlerimde hala onu kullanırım. Fujifilm x100 serisine başladığından beri onu sokak fotoğrafçılığımda kullanmaya başladım. 35 mm’ye denk gelen 23 mm’lik sabit bir lens dikkat seviyenizi her zaman yüksek tutar, disiplin öğretir ve sizi konunuza yaklaştırır. |
How do you improve your vision? What would you advise other photographers to do? | Vizyonunuzu nasıl geliştiriyorsunuz? Diğer fotoğrafçılara öneriniz ne olur? |
To improve your vision as a photographer is the most difficult task. There are general rules which every photographer follow like learning form the great masters, being connected with other photographers, being active on social media sharing your and other people idea of photography. Beside this there are rules which are more intimate and have to do with a more personal path and which you learn with time. One exercise is to give yourselves rules and constrains, this will improve your technical ability and force you to narrow down your elements of focus. | Fotoğrafçı olarak vizyonunuzu geliştirmek en zorudur. Her fotoğrafçının izlediği belli kurallar vardır. Örneğin büyük ustalardan öğrenmek, diğer fotoğrafçılarla bağlantı kurmak ve sosyal medyada kendi ve diğer fotoğrafçıların fikirlerini paylaşarak aktif olma gibi. Bunların yanında daha kişisel olan, daha kişisel bir yol izleten ve zamanla öğrendiğiniz kurallar vardır. Bir egzersiz kendinize kurallar ve kısıtlamalar belirlemenizdir. Bu sizin teknik yanınızı geliştirir ve odaklanma noktalarınızı daraltır. |
Are there any photographers that inspire you? | Size ilham veren fotoğrafçılar var mı? |
Tony Ray Jones | Tony Ray Jones |
What makes a photograph valuable to you? | Sizce fotoğrafı ne değerli kılar? |
To make a good picture many factors must be combined: composition, an interesting story, colors, body language. You can add elements of complexity, mixing different layers in the same composition, playing with the depth of field, focusing on the foreground or background, etc. To make a good photo you need to have e combination of these elements, this is extremely difficult to achieve and it might take time before getting a good shot.
I have made a calculation, based on my experience and capacity, on how long it take, on average, to take a very good image, which can stand out by itself: I walk an average of 10km a day for an average of 40km a week. I take roughly 800 pictures every 10 km for a total of 3.200 a week, roughly a rounded amount of 13.000 picture a month. 80% of these get deleted inside the camera so I’m left with 2600 pictures. 90% of these are deleted in the computer and only 10% are worth keeping; even if they don’t stand out by themselves they can be used for long time projects. Out of the 260 left only 10% can be considered as a good picture, which can potentially stand out as a single picture. So out of 13000 pictures a month taken only 26 I consider a good picture which is the 0.2% of the total picture taken in a month. and 250 km walking only 5 pictures can be defined as the good which is a picture every 50 km. obviously, this is just hyperbole to send the message that dedication, time, and perseverance are essential elements of a good picture. |
İyi bir fotoğraf üretmek için birçok faktörün bir araya gelmesi gerekir: Kompozisyon, ilginç bir hikaye, renkler ve beden dili. Zorluk öğeleri katarsınız, aynı kompozisyonda farklı katmanları birleştirirsiniz, alan derinliği ile oynarsınız, ön veya arka plana odaklanırsınız vb. İyi bir fotoğraf üretmek için bu elemanların bir kombinasyonuna ihtiyacınız vardır. Bu elde edilmesi zor bir durumdur ve iyi bir fotoğraf elde etmek zaman alabilir.
Kendini gösterebilen çok iyi bir fotoğraf elde edebilmek için ortalama ne kadar zaman gerektiğini, kendi deneyimime ve kapasiteme dayanarak şöyle hesapladım: Haftada ortalama 40 km’ye denk gelen günlük yaklaşık 10 km yürüyorum. Her 10 km’de ortalama 800 kare yani haftada toplam 3200 kare çekiyorum ve bu bir ayda kaba taslak 13 bin kare yapıyor. Bunların %80’i kamerada siliniyor, ve böylece elimde 2600 fotoğraf kalıyor. Bunların %90’ı bilgisayarda siliniyor ve bana saklamaya değer %10 kalıyor. Bunlar kendi başlarına duramasalar bile uzun vadeli projelerde kullanılabiliyor. Geriye kalan 260 fotoğrafın sadece %10’u kendi başına kullanılabilen iyi fotoğraf olarak kabul edilebiliyor. Yani bir ayda çekilen 13 bin fotoğraftan sadece 26 tanesi iyi fotoğraf sayılabiliyor ve bu bir ayda çekilen fotoğrafların %0.2 sini kapsıyor. 25o km yürüdüğünüzde sadece 5 fotoğraf iyi kabul edilebiliyor ve bu 50 km’de bir iyi fotoğraf anlamına geliyor. Bu sadece adanma, zaman ve azmin iyi bir fotoğrafın öğeleri olduğunu anlatmak için mesajı ileten bir hiperbol. |
Where can we see more of your work? Have you got a website? | Daha fazla çalışmanızı nerede görebiliriz? |
https://www.lorenzogrifphoto.com/ | https://www.lorenzogrifphoto.com/ |
Röportaj ve Çeviri: Çiçek Kıral
Sayfa Tasarımı: Okan Yılmaz
İnteresting , enjoyable, photos from life, congratulations Lorenzo Grifantini.
Your style is unique and very impressive. It makes you look at the image for some while and try to guess the story behind it. I wish you good light for future projects. Thanks very much.
Tarzınız eşsiz ve etkileyici. Uzun süre fotoğrafa bakma isteği uyandırıyor ve ardındaki hikayeyi merak ediyorsunuz. Gelecek projeler için ışığınız bol olsun. Teşekkürler…
Dear Lorenzo;
Your photos are really interesting and make us come face to face with the reality of the world we live in and sometimes smile. Thank you.
—
Fotoğraflarınız gerçekten ilginç ve yaşadığımız dünyanın gerçekliğiyle yüz yüze gelmemize ve bazen de gülümsememize yol açıyor. Teşekkürler.